dinsdag 30 juli 2013

Deksel en een gast verhaal!

30 juli

Een deksel van een tennisballenblik
Deksels daar ligt een deksel van een tennisballenblik
Bliksem nog aan toe zeg, daar hoort helemaal geen deksel  van een tennisballenblik te liggen............


Hier onder een gast verhaal van Paul Steehouwer


Proper!

In de vakantietijd rijd ik regelmatig in het Vlaamse land. En wat ik zo mooi vind aan Vlaanderen is de taal. Neem nou het woord proper. Dat klinkt mooier dan schoon en heeft de belofte van meer dan schoon. 'Dat is gans proper' klinkt toch schoner dan 'het is helemaal schoon, hoor'. Als mijn kinderen dat laatste zeggen van hun kamer die ze moesten opruimen, dan weet ik het wel.

Maar goed, rijdend door het Vlaamse land, over de Vlaamse snelwegen moet je toch al snel concluderen dat de wegen niet zo proper zijn. De Vlamingen hebben daar gelukkig ook een actie opgezet, onder andere met borden langs de wegen. De Vlaamse taal speelt daarin een grote rol. Er wordt bij de campagne onderscheidt gemaakt tussen zwerfvuil en - let op! - sluikstorten. Ik vond het een mooi woord, dat volgens mij niet in het Nederlandse woordenboek staat.

Ondanks dat ik het een mooi woord vind, is de betekenis minder fraai: sluikstorten is het doelbewust dumpen van afval, aldus de website www.indevuilbak.be. 'Zwerfvuil daarentegen is klein afval dat we vaak nonchalant of zonder dat we er bij stil staan op straat gooien of achterlaten in een park of berm' volgens dezelfde website.

De campagne kent verschillende slogans met eenzelfde boodschap, 'maar 1 blikje, denken 2 miljoen mensen per jaar' en 'ach 1 peukje, klinkt het 40 miljoen keer per jaar'. Zo te zien aan de bermen en de vluchtstroken langs de Vlaamse snelwegen, is er nog wel wat werk te verzetten. Zwerfvuil opruimen moet je gewoon doen, maar langs de snelweg doe ik het toch maar niet, dus moet iemand anders het nu doen....

Tip van een verstokte reiziger: zwerf zelf zo veel mogelijk door de wereld, maar laat je afval niet zwerven. Leve de properheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten